Är optimalt inte nog?

…för att sömnen ska bli så optimal som möjligt

Jag hajar till när jag läser avslutningen av meningen. Så kan man väl inte uttrycka sig!

Optimal betyder ju enligt NE:s ordbok ”mest gynnsam”. Om det är mest gynnsam det betyder, då kan det ju inte bli mer gynnsamt. Det är redan optimalt.

Det börjar likna uttryck vi tävlade med i barndomen: ”Det spelar ingen roll hur många du säger, så säger jag en mer”.

Dessutom är det i Lärarnas Riksförbunds tidning jag läser det hela. De borde kunna uttrycka sig bättre tycker man.

Men jag konstaterar att det förmodligen är en spegel av vår tid. Numera räcker det inte att man gör saker optimalt. Det ska vara ännu bättre.

Undra på att folk blir utbrända!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *